Artificiële intelligentie gaat Beethovens 10e Symfonie voltooien
Van de 10e Symfonie van Ludwig van Beethoven zijn slechts enkele notities bekend die de Duitse componist in een kladboekje had gekribbeld voor zijn dood in 1827. Nu is een team van musicologen en informatici met artificiële intelligentie druk in de weer om die 10e Symfonie af te werken op tijd voor de 250e verjaardag van zijn geboorte volgend jaar.
Als het team samenkomt, speelt het de noten die Beethoven heeft opgetekend voor zijn 10e Symfonie en vervolgens neemt de artificiële intelligentie het over.
De eerste pogingen enkele maanden geleden waren blijkbaar te mechanisch en te repetitief, maar dankzij ‘machine learning’ (machinaal leren, waarbij de software zichzelf nieuwe zaken aanleert) zouden de laatste composities al overtuigender zijn.
“De verantwoordelijken hebben ons een aantal pogingen laten beluisteren. De vooruitgang [tegenover de eerste pogingen] is indrukwekkend, hoewel de computer nog veel moet leren”, zei Christine Siegert aan het persagentschap AFP. Siegert is het hoofd van de archieven en de afdeling onderzoek van het Beethoven-huis in zijn geboortestad Bonn.
Volgens Beethoven-specialiste Siegert kan het initiatief geen afbreuk doen aan de reputatie van Beethoven, aangezien wat er nu gecreëerd wordt nooit zal gezien worden als een onderdeel van zijn oeuvre. Ze zei dat ze ervan overtuigd is dat Beethoven het initiatief zou goedgekeurd hebben, aangezien hij in zijn tijd ook een vernieuwer was. Ze verwees daarbij naar zijn composities voor het panharmonicon – een soort van orgel dat in het begin van de 19e eeuw ontworpen werd en dat het geluid van een 40-tal wind- en percussie-instrumenten reproduceerde.
Het eindresultaat van het initiatief zal door een volledig orkest uitgevoerd worden op 28 april 2020 in Bonn, als een van de hoogtepunten van het ‘Beethoven-jaar’ naar aanleiding van de 250e verjaardag van zijn geboorte. Het jaar van vieringen en herdenkingen begint officieel op 16 december van dit jaar, datum waarvan gedacht wordt dat het zijn 249e verjaardag zou zijn.
“Het is een volledig nieuw terrein”, zei Dirk Kaftan, de dirigent van het Beethoven Orkest dat het nieuwe werk zal brengen. “Wij muzikanten zijn verdeeld over het initiatief.”
“Helemaal geen overtuigende reconstructie”
Iemand die helemaal niet overtuigd is door het initiatief is de Britse componist en musicoloog Barry Cooper, die zelf eerder een poging heeft ondernomen om de 10e Symfonie af te werken.
“Ik heb een kort uittreksel gehoord, en het leek helemaal niet op een overtuigende reconstructie van wat Beethoven bedoelde”, zo zei Cooper, die ook professor is aan de universiteit van Manchester en die verschillende boeken over Beethoven heeft geschreven.
“Bij elke interpretatie van de muziek van Beethoven bestaat het risico dat men zijn intenties verkeerd weergeeft”, zo zei hij en bij dit werk is dat risico nog groter omdat er van de 10e Symfonie slechts enkele kleine aanzetten bewaard zijn. Het gaat om enkele handgeschreven notities van enkele zinnen, schema’s en schetsen.
“Met meer werk is er wel nog ruimte voor verbetering”, zo gaf Cooper wel toe.

‘Soundtrack van een Amerikaanse film’
Beethoven begon te werken aan de 10e Symfonie tegelijk met de 9e Symfonie waarin het wereldberoemde ‘Ode aan de Vreugde’ voorkomt. Hij stopte echter al snel met de 10e.
In het nieuwe project is eerst het hele oeuvre van de componist ingevoerd in de computer en de ‘machine learning’ software heeft al die werken geanalyseerd. Vervolgens creëerde het programma aan de hand van algoritmes voor spraakherkenning pogingen om de 10e Symfonie te vervolledigen, en dankzij het vermogen van het programma om zelf bij te leren, zouden die steeds beter moeten worden.
Het project is opgezet door Deutsche Telekom, waarvan de hoofdzetel in Bonn gevestigd is, zoals gezegd de geboortestad van Beethoven.
De groep hoopt de resultaten van het project te gebruiken om zelf technologieën te ontwerpen, vooral op het gebied van spraakherkenning. “Net zoals taal is muziek samengesteld uit kleine eenheden – letters of noten -, die eens ze verenigd zijn, zin hebben”, zei een woordvoerder van de telecomgroep aan AFP.
Het is overigens niet de eerste keer dat artificiële intelligentie losgelaten wordt op onvoltooide werken van klassieke componisten. Dat was eerder al het geval met werken van Bach, Mahler en Schubert maar de resultaten waren niet echt overtuigend.
Zo was er begin 2019 een project van de Chinese telecomgigant Huawei om de Onvoltooide Symfonie van Franz Schubert af te werken. Het resultaat werd uitgevoerd door het London Session Orchestra, maar volgens de Europese pers leken de door de computer geschreven delen meer op de soundtrack van een Amerikaanse film dan op het werk van de Oostenrijkse componist.
Computer is set to complete Beethoven’s unfinished symphony
In the most ambitious project of its type ever attempted, a computer has been set to work to complete Beethoven’s unfinished 10th symphony.
Artificial intelligence has long been able to compete with the human mind at games like chess and complex maths problems. But musicologists and computer programmers in Germany are attempting to prove it can replicate creative genius.
And they plan to put the results to the test in a public performance by a full symphony orchestra in Beethoven’s birthplace, the German city of Bonn, next year.
The project is part of celebrations planned to mark the 250th anniversary of the composer’s birth.
It is known Beethoven was working on a 10th symphony in his final years from references in his letters and the accounts of his contemporaries.
Gerhard von Breuning, the composer’s friend, wrote of Beethoven telling his father how the work would have a “new gravitational force” that would go beyond even his celebrated 9th symphony, one of the most revolutionary works of its time.
But Beethoven left behind only a few fragmentary musical sketches of what he planned. The new project aims to use a computer to create the full work he might have composed.
“The quality of genius cannot be fully replicated, still less if you’re dealing with Beethoven’s late period,” Christine Siegert, head of the Beethoven Archive in Bonn and one of those involved in the project, told the German broadcaster Deutshe Welle.
“I think the project’s goal should be to integrate Beethoven’s existing musical fragments into a coherent musical flow. That’s difficult enough, and if this project can manage that, it will be an incredible accomplishment.”
Machine learning software is fed not only with the musical sketches Beethoven left behind for the symphony, but also with other examples of his work and of the composers who influenced him.
“Take a particular Beethoven work, one for which extensive drafts still exist, like the Eroica Symphony. If you feed the computer both the sketches and the final product, it can figure out how Beethoven works with sketches and where he goes from there,” Ms Siegert said.
The project is being funded by Deutsche Telekom and is headed by Matthias Röder, director of the Karajan Institute in Salzburg.
“No machine has been able to do this for so long,” Mr Röder told Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung newspaper. “This is unique.”
There will be some human input. While the computer will write the music, a living composer will orchestrate it.
The resulting work will be performed in Bonn, the former West German capital where Beethoven was born in 1770. Though he left for Austria at the age of 21 and never returned, he is still revered as the city’s most famous son, and extensive celebrations are planned for next year’s anniversary.
Barry Cooper, a British composer and musicologist who attempted to complete Beethoven’s 10th Symphony in 1988, said what he had heard of the computer’s work so far was not convicning.
“I listened to a short excerpt that has been created. It did not sound remotely like a convincing reconstruction of what Beethoven intended,” Prof Cooper told Agence France Presse. “There is, however, scope for improvement with further work.”
AI voltooit Symfonie nr. 10 van Beethoven
Volgend jaar is het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven werd geboren en ter ere daarvan hebben AI-deskundigen en musicologen samen de nooit door hem gemaakte tiende symfonie van Beethoven geschreven.
Het algoritme werd getraind met behulp van de achtergelaten schetsen, waarna het algoritme zelf stukken ging invullen en improvisaties toepaste. De musicologen keken daarna naar de toegevoegde componenten en tweakten deze verder om ze te laten passen bij de stijl van Beethoven. De eerste resultaten waren voorspelbaar en repetitief, maar recente iteraties zijn veelbelovend, meldt Tech Xplore.
De archivaris van Beethoven-Haus in Bonn is onder de indruk van het eindresultaat, hoewel ze erbij stelt dat de computer nog veel te leren heeft, zo zegt ze tegenover Tech Xplore. Een musicoloog die zelf een deel van de tiende symfonie in de jaren 80 schreef is niet onder de indruk en vond het helemaal niet lijken op iets zoals Beethoven het bedoeld zou hebben.
Een orkest gaat het door AI geschreven stuk op 28 april 2020 ten gehoren brengen in Bonn, zodat iedereen zelf kan oordelen.

Before Beethoven had completed his Ninth Symphony in 1824, he had already started jotting down ideas for a Tenth (a similar overlap had occurred in his Fifth and Sixth symphonies). He worked on this new symphony sporadically from 1822 onwards, with the latest known sketches dating from October 1825; but at the time of his death in March 1827 only the first movement had been worked on in any detail. His friend Karl Holz later reported having heard him play it on the piano and gave a brief description: a gentle introduction in E-flat major followed by a powerful Allegro in C minor. But even this movement was evidently far from being completely written down and there are no clear indications of what was to follow in later movements.Like most of Beethoven’t sketches for other works, those for the Tenth symphony are scattered in several different sketch manuscripts (four main ones plus a number of subsidiary ones have so far been identified). As usual, they are unlabeled and almost illegible to anyone not well acquainted with Beethoven’s idiosyncratic handwriting. Consequently, it was not until the 1980s that any of them were identified with any certainty. In the meantime, rumors about the Tenth Symphony, started mainly by Holz and Anton Schindler, had fueled speculation that there might be a complete manuscript hidden away somewhere or alternatively that the symphony had never been begun and that the rumors were without foundation. Now, however, we are a little clearer and more than 50 sketches are known, although many questions remain unanswered and it is possible that more sketches may yet be discovered. All the sketches are very fragmentary, with none containing more than about 30 bars of continuous music; but to someone familiar with Beethoven’s normal sketching methods they do give a clear idea of the sort of movement he had in mind. Moreover, they contain some very good material. It therefore seems very well worthwhile to try and make them available for performances by filling them out into a performing version, rather than leaving them in archives where they can be of use only to a few specialists. After all, the sketches represent sound rather than shapes on paper, and the cannot be fully assessed until they have been heard–and preferably heard in an appropriate orchestral setting. The present writer had already studied Beethoven’s sketches for numerous other works, in connection with a book he was writing (Beethoven and the Creative Process, to be published by Oxford University Press), and therefore felt he was in a better position than most scholars to attempt a completion of the first movement, even though the task at first seemed impossibly daunting. Altogether there are around 250 bars of sketches for the first movement. Some duplicate or contradict each other, leaving less than 200 usable; but many of these can be used more than once, by means of repetitions and reprises such as occur in all of Beethoven’s symphonies (for example, a theme sketched for the exposition will recur in the recapitulation). The sketches thereby provide us with well over 300 bars, while the remaining 200 bars or so (out of 531) have had to be adapted from the same basic themes by various means (e.g. by transposition and sequence) and developed in the way Beethoven normally did. Thus, all the basic thematic material is Beethoven’s; but appropriate harmony has had to be added in places where it is missing, the movement has had to be orchestrated in Beethoven’s style (with the aid of only a few clues in the sketches), and linking passages based on Beethoven’s themes have been inserted where necessary.The result is obviously not exactly what Beethoven would have written, and in certain places in particular he would probably have been more imaginative. It also sounds more typical of middle period than late Beethoven, although this may be due to the close connections with the early piano sonatos. Nevertheless, it does provide at least a rough impression of the movement he had in mind at the time of the sketches and is certainly far closer to Beethoven’s Tenth symphony than anything previously heard. It is therefore likely to be found extrememly interesting by anyone wanting to know what he planned for the symphony that was to have followed the Ninth; moreover it can also be appreciated as a piece of music, in a way that the fragmentary sketches on their own could never be.
Robert Winter over symphony no. 10
Written by Barry CooperI encourage all interested to buy the CD recording that Barry Cooper made of Beethoven’s Tenth.

Symphony No. 10 (1st Movement) realised and completed by Barry Cooper [14.21]
Gratulations-Menuett WoO 3 [4.41]
Overture Die Ruinen von Athen Op. 113 [4.57]
Overture Namensfeier Op. 115 [6.47]
Overture König Stefan Op. 117 [7.07]
Overture Fidelio Op. 72 [6.19]
Trauermarsch from Leonora Prohaska WoO 96 [4.44]
Overture Die Weihe des Hauses Op. 124 [11.24]
Czech Chamber Philharmonic Orchestra/Douglas Bostock
Rec. April 2003, The House of Music, Pardubice, Czech Republic DDD
CLASSICO CLASSCD 472 [61.21
2011 Beethoven: 10 Symphonies
Musical Concepts MC199
Track Listing – Disc 1
Sample | Title/Composer | Performer | Time | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Symphony No. 1 in C major, Op. 21 | ||||||
1 |
1. Adagio molto – Allegro con brio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
8:29 | |||
2 |
2. Andante cantabile con moto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
7:27 | |||
3 |
3. Menuetto. Allegro molto e vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
3:43 | |||
4 |
4. Finale. Adagio – Allegro molto e vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
5:58 | |||
Symphony No. 3 in E flat major, Op. 55 “Eroica” | ||||||
5 |
1. Allegro con brio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
17:28 | |||
6 |
2. Marcia funebre. Adagio assai
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
17:21 | |||
7 |
3. Scherzo. Allegro vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
5:28 | |||
8 |
4. Finale. Allegro molto – Poco andante – Presto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
12:27 |
Track Listing – Disc 2
Sample | Title/Composer | Performer | Time | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Symphony No. 2 in D major, Op. 36 | ||||||
1 |
1. Adagio molto – Allegro con brio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
12:19 | |||
2 |
2. Larghetto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
12:14 | |||
3 |
3. Scherzo. Allegro
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
3:26 | |||
4 |
4. Finale. Allegro molto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
6:36 | |||
Symphony No. 6 in F major, Op. 68 “Pastoral” | ||||||
5 |
1. Allegro ma non troppo. Awakening of cheerful feelings upon arrival in the country
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
11:19 | |||
6 |
2. Andante molto moto. Scene by the brook
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
13:00 | |||
7 |
3. Allegro. Merry Gathering of Country Folk
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
5:05 | |||
8 |
4. Allegro. Thunderstorm
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
3:41 | |||
9 |
5. Allegretto. Shepherd’s song: Happy and thankful feelings after the storm
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
9:44 |
Track Listing – Disc 3
Sample | Title/Composer | Performer | Time | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Symphony No. 4 in B flat major, Op. 60 | ||||||
1 |
1. Adagio – Allegro vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
12:02 | |||
2 |
2. Adagio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
10:05 | |||
3 |
3. Menuetto. Allegro vivace – Trio. Un poco meno allegro
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
5:36 | |||
4 |
4. Allegro ma non troppo
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
7:03 | |||
Symphony No. 7 in A major, Op. 92 | ||||||
5 |
1. Poco sostenuto – Vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
13:59 | |||
6 |
2. Allegretto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
8:27 | |||
7 |
3. Presto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
9:06 | |||
8 |
4. Finale. Allegro vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
8:53 |
Track Listing – Disc 4
Sample | Title/Composer | Performer | Time | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Symphony No. 5 in C minor, Op. 67 | ||||||
1 |
1. Allegro con brio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
7:16 | |||
2 |
2. Andante con moto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
9:40 | |||
3 |
3. Allegro
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
5:14 | |||
4 |
4. Allegro
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
10:21 | |||
Symphony No. 8 in F major, Op. 92 | ||||||
5 |
1. Allegro vivace e con brio
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
9:05 | |||
6 |
2. Allegretto scherzando
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
4:07 | |||
7 |
3. Tempo di menuetto
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
4:51 | |||
8 |
4. Allegro vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
7:39 | |||
Symphony No. 10 in E flat major | ||||||
9 |
Andante –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
6:00 | |||
10 |
Allegro –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
9:18 | |||
11 |
Andante
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
4:42 |
Track Listing – Disc 5
Sample | Title/Composer | Performer | Time | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Symphony No. 9 in D minor, Op. 125 “Choral” | ||||||
1 |
1. Allegro, ma non troppo, un poco maestoso
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
15:44 | |||
2 |
2. Molto vivace
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
13:27 | |||
3 |
3. Adagio molto e cantabile – Andante moderato
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
17:24 | |||
4 |
4. Presto – Allegro ma non troppo – Allegro assai –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
7:00 | |||
5 |
Recitativo – Allegro assai –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
3:33 | |||
6 |
Alla Marcia. Allegro assai vivace –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
4:26 | |||
7 |
Andante maestoso – Adagio ma non troppo, ma divito –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
3:23 | |||
8 |
Allegro energico, sempre ben marcato –
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
2:27 | |||
9 |
Allegro ma non tanto – Poco adagio – Tempo 1 – Poco adagio – Poco allegro, stringendo il tiempo, sempre più allegro – Prestissimo – Maestoso – Prestissimo
Ludwig van Beethoven
|
Wyn Morris / London Symphony Orchestra
|
4:11 |