Naslag

666832596

Auteur: Jos van der Zanden
Uitgever: Gottmer Uitgevers Groep B.V.
  • Nederlandstalig
  • 252 pagina’s
  • 9789025728939

Auteur Jos van der Zanden
Taal Nederlands
1997
Afmetingen 24x222x154 mm
Gewicht 519,00 gram
Druk 1
ISBN 109025728936
ISBN 139789025728939

Al hield Beethoven helemaal niet van brieven-schrijven, hij heeft er toch talloze nagelaten. Een goede keuze daaruit vindt men, met toelichtende en verbindende teksten, in dit boek. De volgorde is chronologisch, en zo geeft dit boek eigenlijk het levensverhaal van Beethoven weer, in grotendeels zijn eigen woorden. Men krijgt een goed beeld van zijn karakter, zijn financiële en gezondheidsperikelen en van het ontstaan van vele van zijn werken. Daarbij geven de tussenteksten precies de goede hoeveelheid informatie, niet te veel en niet te weinig. Al is het taalgebruik ook in de vertalingen soms wat slonzig en al zijn er een paar voetnoten onder de tafel gevallen: dit is een werk dat zich vrijwel voortdurend prettig laat lezen en wellicht voor velen vaak een verrassend of in elk geval aanvullend beeld oplevert. Normale druk, Beethovens portret en handschrift op de omslag.
(Biblion recensie, Hans Wagemans.)


scan0004

Schrijver: Cooper, Dr. Barry
Titel: Beethoven: HET BEETHOVEN COMPENDIUM compleet naslagwerk VOLLEDIG OVERZICHT van LEVEN en MUZIEK van LUDWIG VAN BEETHOVEN
Taal: Nederlands
Uitgever: Tirion ZIE DE FOTO’S
Bijzonderheden: 1993 HARDCOVER met stofomslag ALS NIEUW 352 pag. Geillustreerd (1991)

1001004000828151

Auteur: Barry Cooper
Uitgever: Thames & Hudson Ltd
  • Engelstalig
  • 352 pagina’s
  • New edition
  • 9780500278710
  • maart 1996

51NRCB7Z21L._SY344_BO1,204,203,200_A reference book containing information about Beethoven’s life and times. Features include a chronology of Beethoven’s life and works, a list of works with commentaries, a who’s who of contemporaries, historical and musical background and accounts of daily life from diaries and documents.

Auteur Barry Cooper
Redactie Barry Cooper Cooper Barry
Soort Met illustraties
Taal Engels
Afmetingen 20x253x178 mm
Gewicht 780,00 gram
Verschijningsdatum maart 1996
Druk 1
ISBN10 0500278717
ISBN13 9780500278710

51Ub3Hwk7iL._SX325_BO1,204,203,200_

The connections between a great artist’s life and work are subtle, complex, and often highly revealing. In the case of Beethoven, however, the standard approach has been to treat his life and his art separately. Now, Barry Cooper’s new volume incorporates the latest international research on many aspects of the composer’s life and work and presents these in a truly integrated narrative.
Cooper employs a strictly chronological approach that enables each work to be seen against the musical and biographical background from which it emerged. The result is a much closer confluence of life and work than is usually achieved, for two reasons. First, composition was Beethoven’s central preoccupation for most of his life: “I live entirely in my music,” he once wrote. Second, recent study of his many musical sketches has enabled a much clearer picture of his everyday compositional activity than was previously possible, leading to rich new insights into the interaction between his life and music. This volume concentrates on Beethoven’s artistic achievements both by examining the origins of his works and by expert commentary on some of their most striking and original features. It also reexamines virtually all the evidence–from fictitious anecdotes right down to the translations of individual German words–to avoid recycling old errors. And it offers numerous new details derived from sketch studies and a new edition of Beethoven’s correspondence.
Offering a wealth of fresh conclusions and intertwining life and work in illuminating ways, Beethoven will establish itself as the reference on one of the world’s greatest composers.

15161756757 254600

0019783_het-beethoven-compendium

Het Beethoven compendium

Auteur: B. Cooper
Volledig overzicht van leven en muziekLudwig van Beethoven, geschreven door vier vooraanstaande Britse Beethovenkenners, is een veelomvattend handboek over de geniale coiiipoiiist die al bijna twee eeuwen muziekliefhebbers in zijn ban houdt. Het biedt de sleutel tot een beter begrip van zijn karakter, zijn gecompliceerde persoonlijkheid, zijn omgeving, de tijd en de maatschappij waarin hij leefde, van zijn levensovertuiging en bovenal van zijn muziek.Ludwig van Beethoven – waarin de nieuwste resultaten van het nog steeds voortschrijdende onderzoek zijn verwerkt gaat in op de bronnen waarop het onderzoek stoelt: de Konversationshefte de laatste tien jaren van zijn leven het enige communicatiemiddel voor de stokdove componist; het ontroerende Heilligenstädter Testament uit 1802, waarin zijn eenzaamheid maar ook zijn geloof in zijn muziek tot uitdrukking komt; en tevens de vrijwel onleesbare brieven en dagboeken, schetsen en autografen die de afgelopen tijd onderwerp van nauwgezet onderzoek zijn geweest. Het naslagwerk geeft een volledige lijst van Beethovens composities, met en zonder opusnummer en voorzien van commentaar; zijn muzikale stijl wordt doorgelicht evenals de wijze waarop zijn muziek werd uitgevoerd en door opeenvolgende generaties werd ontvangen.Kortom, Ludwig van Beethoven is niet alleen een onmisbare vraagbaak voor muziekliefhebbers en musici die zich beroepsmatig of als amateur niet Beethoven bezighouden, maar ook zeer lezenswaardige lectuur voor allen die deze raadselachtige mens en zijn hemelbestormende muziek nader willen leren kennen.
ISBN: 9789043900379
0019782_het-beethoven-compendium
scan0005

1001004010981550
Auteur: Jan Caeyers
Uitgever: De Bezige Bij
  • Nederlandstalig
  • 672 pagina’s
  • 9789023465041
  • mei 2011

 

Auteur Jan Caeyers
Taal Nederlands
Afmetingen 40x233x151 mm
Gewicht 1,00 kg
Verschijningsdatum mei 2011
Druk 6
ISBN10 9023465040
ISBN13 9789023465041

Ludwig Van Beethoven wordt beschouwd als een van de grootste componisten aller tijden en hij is tot op de huidige dag uiterst populair. Dit is de eerste biografie in het Nederlandse taalgebied die het geheel van zijn leven en werk omspant. Het is het verhaal van een kunstenaarscarrière: het beschrijft Beethovens ontwikkeling als componist en de muziekwereld in zijn tijd.
Jan Caeyers portretteert Beethoven als geniaal componist, maar gaat ook in op zijn uiterst gecompliceerde en getourmenteerde persoonlijkheid. De feiten uit het leven van Beethoven zijn sombere jeugd, zijn sterk wisselende stemmingen, zijn verlangens, zijn relaties en conflicten met familie en vrienden, zijn verhouding met de onsterfelijke geliefde, het drama van zijn doofheid worden verbonden met zijn werk. Jan Caeyers besteedt bovendien ruim aandacht aan de historische context, de politieke verwikkelingen binnen het Europa van eind achttiende, begin negentiende eeuw waarin Beethoven leefde, en hij gaat helder in op zijn muziek, die met de jaren complexer en eigenzinniger werd.

Beethoven een biografie


Gouden Label 
Vertalen en niet alleen in het Duits en Engels en Frans maar in zoveel mogelijk talen is wat er moet gebeuren met de eerste ongekleurde biografie over Ludwig Van Beethoven. Wat een boek! Wie op deze wijze een biografie schrijft, kan naar mijn vermoeden ook boeiende romans schrijven die even vlot lezen, die de lezer in de greep houden vanaf de eerste letter tot het laatste punt. Ruim 600 bladzijden Beethoven en zijn tijd, wat hem beïnvloedde en vormde, wat hij beïnvloedde en vormde, wat voorafging, tijdens en na Van – of toch von? – Beethoven… Het moet gelezen worden. Dit mag, nee moet aanbevolen literatuur worden voor de muziekscholen en niet alleen voor de studenten musicologie. Eindelijk dus, na meer dan 180 jaar is ze er toch gekomen, dé Beethovenbiografie.

Geen mist meer

Het is lang wachten geweest op dit boek. Jan Caeyers is er in geslaagd om eindelijk alle mistige verhalen rond de figuur Beethoven weg te vegen. We leven eindelijk mee met de ware Ludwig en niet een mythisch personage dat zijn oorsprong kent in Beethoven en zijn genialiteit, zijn doofheid en afgezonderd leven, zijn marginaliteit en omgang met gravinnen en prinsessen. Ook het verhaal van zijn grootvader wordt eindelijk eens correct uit de doeken gedaan. Vooral de laatste jaren is er in Mechelen een onzinnig verhaal door zichzelf kundigen benoemden en dat als volgt gaat: de opa van Beethoven was een bakkersgast die op zijn 19 jaar zoveel schulden had dat hij ijlings naar Bonn is gevlucht. 19 jaar? Bakkersgast en verbonden aan de koraalschool van de Sint-Romboutskathedraal? Het is een dom verhaal dat een leven op zich is gaan leiden en dat met meer dan stevige argumenten van tafel wordt geveegd. Oef.

Misschien is het wel dankzij die Vlaamse (Brabantse) wortels dat een Vlaming tot deze biografie kwam. We weten dat Jan Caeyers altijd wel een boon had voor Beethoven. Het voormalige Nieuw Belgisch Kamerorkest werd niet voor niets omgedoopt tot de Beethovenacademie. Het was meer dan de naam alleen die er aan verbonden was om mogelijk commerciële redenen. Het blijft pijnlijk de naam van dit knappe orkest te vermelden nadat het zo onzinnig om de hoek werd geholpen maar dat is een ander verhaal met eveneens veel waas omweven.

Minuscule archeologie

Jan Caeyers is ongelofelijk diep gaan graven en heeft veel gevonden. Als een echte archeoloog die de meest fragiele restjes zuiver maakt en zo de dingen terug samenstelt en heel precies weet te duiden, zo is Caeyers op zoek gegaan naar de ware Ludwig Van Beethoven. Of alles nu gevonden, gezegd en geschreven is, blijft een mogelijk open vraag maar dat hier een beeld wordt geschetst waar geen muziekhistoricus nog omheen kan is een vaststaand feit. Het lijkt wel of Caeyers geest is in bezit genomen geweest van Beethoven zelf die hem geleid heeft naar zijn waarheid en niet naar de gekleurde, gekuiste, gepersonaliseerde, geromaniseerde verhalen van derden die handelden uit nostalgie, te goeder trouw, om zichzelf te eren of wat ook. We vernemen meer over de mens dan in alle andere biografieën tezamen en het kan niet anders of de lezer gaat ook anders gaan luisteren, met nog meer aandacht, begrip, inzicht, mensenkennis en overgave.

Opnieuw leren luisteren

Eens dit boek gelezen moet een mens wel even grijpen naar Beethovens vijfde symfonie, het Tripleconcerto, een van de vele majestueuze en zo verfijnde pianosonates, een van zijn te weinig gekende liederen, een kwartet of wat ook maar dit boek moet afgesloten worden met Beethoven zijn muziek. Het kàn gewoon niet anders. Voel u in de Weense weelde, in de natuur omheen de stad, in de miserie en de koude, in de weelde van adellijke overvloed. Kortom, ‘verzuip’ in Beethoven, in het bad literatuur dat Jan Caeyers biedt met deze unieke en meest waardevolle biografie over een van de grootste muzikale genieën aller tijden, Ludwig Van – of toch von – Beethoven. Het antwoord leest u in dit boek…

Beethoven, een biografie, uitgave De Bezige Bij 2009, Amsterdam, 674 pagina’s. ISBN 9789023429067

1001004010981550ak


607730908

by Joseph Schmidt-Gorg : Hans Schmidt (editors) (Author)

  • Hardcover
  • Publisher: Deutsche Grammophon Gesellschaft (1974)
  • Language: English – 276 pages
  • ASIN: B000J56P64
  • Package Dimensions: 32 x 31.5 x 2.8 cm

 

  • Publisher: Deutsche Grammophon Gesellschaft (1969)
  • Language: Deutsch – 276 pages

s-l1600

B0314. (BEETHOVEN) Joseph Schmidt-Görg & Hans Schmidt, Eds. Ludwig van Beethoven, Bicentennial Edition, 1770-1970 (In English). Hamburg, Polydor International GmbH, 1974. 276pp. Indices; A collection of essays by various Beethoven Scholars. Includes extensive Notes; Transcriptions of Beethoven’s Autographs; Bibliography; Chronology of Works; Discography. Lavishly Illustrated; Handsome 13” x 13” Edition.


scan0001

Enzo Orlandi – Tekst: Gino Purgnetti – Vertaling: C. Beerepoot en W. Gerner jr. in samenwerking met Wouter Paap.

1965/1970/1974 Arnoldo Mondadori Editore – Uitgeverij Amsterdam Boek B.V., Amsterdam. 75 pagina’s. – Tweede druk.

scan0002


scan0022

1980 by Edidizioni Futuro, Verona Marianne Basile – Redactie: Marco Marchesani. 1981 by Hasso Beling International Publishing, Luxumburg. Voor de Nederlandstalige uitgave: Vertaling en bewerking: Willem Oorthuizen. Druk- en bindwerk: Brepols, Turnhout, Belgium. 77 pagina’s.

51+rYLXXXIL._SX329_BO1,204,203,200_

The Music and the Life

Lewis Lockwood
W.W. Norton & Company. 2002. 604 pages
ISBN-10: 0393050815
ISBN-13: 978-0393050813

Note the word order in the subtitle. This excellent book is about Beethoven’s music and Beethoven the composer. Chapters alternate between life and works in chronological order but over two thirds of the book concerns the music, its composition and its analysis.

Compared to other biographies there is relatively little about Beethoven’s non-musical concerns or activities. For instance, there is a five page section entitled “Relations with Women,” but, just to cite one comparison, a biography of Beethoven published a generation ago by George R. Marek has a chapter, “The Women in Beethoven’s Life” which runs nearly a hundred pages. Lockwood’s accounts of Beethoven’s concern for his nephew Karl are brief also; one does learn that even Beethoven’s obsession with Karl, and Karl’s attempted suicide a few months before Ludwig’s own death, did not destroy Beethoven’s ability to continue concentrated work on one of his final quartets. Beethoven’s deafness is of course discussed, but there is next to nothing about his final illness and death.

Interesting details of Beethoven’s life that Lockwood does provide succinct information about include a significant amount about his dealings with the young Archduke Rudolph, Beethoven’s only composition student (some of whose works are available on recordings) and most faithful patron. If, from other accounts, one has difficulty distinguishing Schindler from Schuppanzigh, this account will make them come more to life. Also, Beethoven’s early years in Bonn when, by default, he was in effect head and support of his family, are interestingly described.

There is no skimping when it comes to the music. Lockwood, the Fanny Peabody Research Professor of Music at Harvard, who previously published Beethoven: Studies in the Creative Process and was co-editor of Beethoven Essays: Studies in Honor of Eliot Forbes and as co-editor of Essays in Musicology is intimately familiar with Beethoven’s sketch books and other manuscripts and is eminently qualified to discuss this music. As it happens, he writes clearly and well, so that it can be read profitably by a wide range of readers, from the serious concert-goer to the musicologist. It does help to have at least a rudimentary understanding of musical theory, particularly about key relationships, but it is not necessary that the reader be able to read music, as he includes very few lines of score, and those in Beethoven’s own hand. One might compare, for instance, the several pages of Lockwood’s prose concerning the Hammerklavier Sonata with the long section in Charles Rosen’s The Classical Style, the bulk of which is quotation of score passages.

Lockwood emphasizes the works he considers important inherently or innovatively. He has high regard for the even-numbered symphonies, especially two and eight, which are too often slighted by others. He refers often to the first Razumovsky Quartet, Op. 59, no. 1, in addition to discussing it in detail. He gives ten pages to the Missa Solemnis, twenty to the Ninth Symphony, and nearly fifty to the last quartets.

One practice some readers may find annoying is that although he refers to the symphonies and piano concertos by number, he identifies the sonatas and quartets only by opus numbers and key. A satisfying bit of information, though, is that the works identifiable by WoO numbers (which conveniently designate, in both German and English, works without opus numbers) are not simply early unpublished works from Beethoven’s Bonn years but works written throughout Beethoven’s career that were intended for purchase by amateurs but which the composer did not wish to list as significant works.

One very interesting section of his book, which particularly illustrates the currentness of Lockwood’s scholarship, is Chapter 18, “Bringing the Past into the Present,” which gives an account of Beethoven’s knowledge of Bach and Handel and his great interest in the fugue. Beethoven wrote a number of fugal movements, strikingly in the Hammerklavier Sonata and the C# Minor Quartet, as anyone familiar with them knows, but it long was said that Bach was virtually unknown and forgotten in the classical period. Lockwood mentions that even Mozart was influenced by Bach.

A professor I once knew remarked about book reviews that if the worst thing the reviewer could say is that on page 415, say, there is an error of fact, then you can be sure that a really good book is at hand. The one mistake I find in this book is that Lockwood gets the French Revolution of 1830 wrong – and since this was after Beethoven’s death and unconnected to him he need not even have mentioned it. This is a terrific book.

Appendices include a chronology, a bibliography, a classified index of Beethoven’s works, an index of his works by opus number, as well as a general index.

Zie hier de inhoud van het boek

Het leven & de muziek van Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) op Compact Discs, DVD's en Boeken

%d bloggers liken dit: